Ikke ta en Nokia, Kodak eller BlackBerry


Test din idé eller ditt konsept mot den aktuelle målgruppen i en tidlig fase.

Folks interesser og søk etter bedre løsninger for å dekke sine behov er i stadig endring, selv om behovene i seg selv kanskje ikke endres så raskt. Vi som bedrifter må følge med i timen og utvikle tjenester og produkter i forhold til hva kundene er ute etter.

Både Nokia, Kodak og BlackBerry var merkevarer som ikke lyttet nok til hva deres kunder var opptatt av og hva konkurrentene gjorde bedre. Vi sier ikke at du nødvendigvis har slike utfordringer, men vi er opptatt av å hjelpe bedrifter til å kunne ta tryggere beslutninger basert på god innsikt.

En effektiv måte å finne ut om en ny idé eller et konsept har potensiale til å bli en suksess er å evaluere gjennom det vi kaller en konsepttest.

Er konseptet i en tidlig fase benytter vi ofte fokusgrupper eller dybdeintervjuer for å sjekke av i forhold til hvordan det oppfattes, hva som mangler og hva som er bra. Er konseptet i en mer moden fase med plan for å lanseres til et større publikum, vil en kvantitativ spørreundersøkelse til et representativt og større utvalg, være aktuelt.

Det viktigste for å få til en god konsepttest, er å ha en tydelig beskrivelse, som kan være bare tekst eller en kombinasjon med skisser. Har dere en prototype er det også en fin måte å få testet på. Det er også viktig å rekruttere riktige personer til undersøkelsen, for å sikre at de er i målgruppen. I utarbeidelse av intervjuguide eller spørreskjema er det essensielt å stille spørsmål som får frem hva som er mulige drivere og hva som er barrierer og få svar på hva som gjør at dette er et interessant og hva som gjør at det ikke fungerer så godt.

Utformet riktig kan en konsepttest også gi gode svar på hva som er riktig pris, prisfølsomhet i markedet og hvor attraktivt konseptet er i forhold til konkurrenter.

Vi har lang erfaring med å gjennomføre konsepttester for ulike typer produkter og tjenester, både i forbruker- og bedriftsmarkedet. Vi tør påstå at samtlige av disse prosjektene har gitt interessante og viktige tilbakemeldinger for oppdragsgiverne. Prosessen for å gjennomføre en konsepttest er ikke komplisert, og det gir en trygghet for videre arbeid med å utvikle et suksessfylt produkt eller tjeneste.

 

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om ditt behov og hvordan vi kan løse det på en effektiv måte.

Anders@advicia.no
 +47 95 98 25 69

Vollsveien 21
1366 Lysaker