Dybdeintervjuer – når dere lurer på noe, men ikke vil bruke for mye tid og ressurser

Dybdeintervjuer er en kvalitativ metode for å innhente informasjon og innsikt basert på mer detaljerte samtaler med aktuelle personer i en målgruppe.

Et intervju varer typisk mellom 20 og 30 minutter, og gjør at man får mer detaljer om problemstillingen, men også ofte en større ærlighet fra intervjuobjektet enn hva som er vanlig i spørreundersøkelser.

Vi har ofte benyttet dybdeintervjuer der man ønsker å finne ut mer om hva interessante men gjerne litt mindre målgrupper tenker om konkrete problemstillinger. Det kan være alt fra å finne ut hva de mener om et nytt design på et produkt eller tjeneste, hvilke behov og preferanser de har i en produktkategori, hvordan man må tenke for å selge inn et produkt eller hva som er styrker og svakheter til din bedrift i målgruppen. Vi har ofte erfart at innsikten vi finner gjennom dybdeintervjuene gir spennende informasjon som bør utforskes videre. Med en god intervjuguide vil intervjuene gi et grunnlag for å finne nye hypoteser som med fordel kan testes ut i en større undersøkelse i målgruppen. For deretter å få verifisert om dette er noe som bør hensyntas i arbeid med strategi eller forretningsutvikling.

Vi har lang erfaring med gjennomføring av dybdeintervjuer, i mange typer settinger og i ulike målgrupper. Det vi ser er at allerede ved 5-6 intervjuer begynner det å utpeke seg retning og interessante resultater. Vi pleier å si at vi trenger minimum 6 intervjuer, men heller ikke mer enn 10-12 intervjuer for å kunne utarbeide konklusjoner i henhold til målsetningene for arbeidet. For oss vil 10 intervjuer kunne gjennomføres i løpet av 1-2 uker, pluss 2-3 dager på rapportering. Tid til rekruttering og møtebooking kommer i tillegg.

Når det gjelder å få rekruttert personer til intervjuer, så løser det seg enten ved at dere kontakter de og spør om de kan tenke seg å delta og vi booker. Eller vi benytter en profesjonell rekrutterer som er meget gode på å få tak i kandidater og booke intervjuer. Der dere ikke har lister på kontaktpersoner, kan vi fremskaffe dette i de aller fleste tilfeller.

Det er overraskende hvor mye godt gjennomførte dybdeintervjuer kan gi av ny og viktig informasjon. Vi tenker at dybdeintervjuer kan benyttes i nær sagt alle problemstillinger der det er behov for å komme i dialog med deres målgrupper.

 

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med undertegnede for å utforske hvordan vi kan bistå din bedrift.

Anders@advicia.no
+47 95 98 25 69

Vollsveien 21
1366 Lysaker