
Slik får du mer ut av
«desktop research»
Tips til hvordan du kan få mer ut av “desktop research”
Det er kanskje et litt «forslitt» begrep, men vi mener at «desktop research» absolutt kan gi et godt grunnlag for å finne relevant innsikt og være et strategisk verktøy for markedsføring. Her kommer noen tips fra oss.
Definer noen tydelige mål
Formuler hva du ønsker å oppnå. Er det innsikt i konkurrenter, markedsforhold eller forbrukeratferd? Ønsker du oversikt over en problemstilling eller skal du finne svar på hvem som vurderer dine produkter og hvem som vurderer dine konkurrenter?
Bruk pålitelige, men også riktige kilder
Å finne frem til pålitelige kilder i havet av informasjon som finnes er vanskelig. Men, det er også vanskelig å finne kilder som gir spesifikk og detaljert nok informasjon om det man ønsker å finne ut mer om. SSB er en pålitelig og på mange områder en riktig kilde. Men, ofte er informasjonen på et overordnet nivå. Vårt tips er å også se på hva de ulike analysebyråene og bransjeorganisasjonene har tilgjengeliggjort.
Utforsk markedssegmenter
Å forstå ulike markedssegmenter er viktig for å kunne jobbe med målrettede kampanjer. Innsikt om folks behov, interesser, demografi og preferanser gir grunnlag for smarte valg i markedsføringen. Den viktigste kilden til dette i Norge er Forbruker & Media. Her kartlegges Norges befolkning flere ganger i året om hundretalls merkevarer og tematikk. Tilgangen til Forbruker & Media er ikke åpen, men mange byråer og konsulenter har tilgang til dette, inkludert oss i Advicia.
Hold deg oppdatert på markedet og trender
Hva gjør konkurrentene i sosiale medier og på innholdsmarkedsføring? Følg med på bransjetrender og nye teknologier fra blogger, bransjerapporter og webseminarer.
Bransjeorganisasjoner gir også ut rapporter som sier noe om det økonomiske bildet for ulike bransjer.
Vurder forbrukeratferden i din bransje
En av de mest vanlige markedsundersøkelsene er å finne ut hva som er forbrukeratferden i en bransje. Men du kan også finne ut mye om dette ved å se på hvordan folk skriver anmeldelser i nettforum og på sosiale medier. Sjekk også om det finnes brukeranalyser tilgjengelig.
Analyser søkeord for din bransje og dine produkter
Hva folk søker etter i din bransje er viktig innsikt for å legge til rette for smartere markedsføring og innhold på dine nettsider. Det finnes en rekke verktøy for å gi deg god oversikt. To av de mest populære er Google Keyword Planner og Semrush.
Bruk gjerne disse tipsene som et grunnlag for videre arbeid med din markedsføring. Vi bidrar gjerne med flere tips og hvordan du kan benytte disse kildene på en best mulig måte. Vi har også tilgang til Mosaic og Forbruker & Media, som gir innsikt på flere nivåer om forbrukeratferd, markedssegmenter og hvem som er mest aktuelle for å kjøpe dine produkter eller tjenester.
Vil du få mer ut av desktop research?
Har du spørsmål eller ønsker litt veiledning for å komme i gang? Ta gjerne kontakt, så ser vi på hvordan research kan bli et nyttig verktøy for deg.
Anders@advicia.no
+47 95 98 25 69
Vollsveien 21
1366 Lysaker