Å være generisk er enkelt – å skille seg ut er litt vanskeligere

Du har kanskje tenkt det selv noen ganger. Når man skal lage en markedsstrategi eller en markedsplan, så skulle du gjerne hatt mer konkret kunnskap om hvem som egentlig er de viktige og de mindre viktige kundene. Det er alltid vanskeligere å prioritere og velge bort noen enn å velge alle. Eller kanskje du gjerne skulle hatt mer innsikt om hvordan din merkevare fremstår i markedet og om den har en riktig posisjon i forhold til konkurrentene.

 

Å finne ut denne type innsikt gjør vi gjennom det vi kaller en driverundersøkelse. Den kan gjennomføres i to trinn. Dersom dere har en kundeklubb eller et kunderegister, kan den sendes rett til kundene gjennom bruk av f.eks Questback. Det som er viktig i en slik undersøkelse er å være kreativ og bruke tid på å finne relevante påstander som brukes for å gi deg de viktigste driverne for de ulike kundesegmentene.

 

For å få et tydelig bilde av markedet og konkurrentene, benytter vi en spørreundersøkelse på tilsvarende måte, som går ut til relevante utvalg av befolkningen. Vi bruker gjerne bakgrunnsdata som Forbruker & Media koblet til Mosaic, for å få et mest mulig relevant utvalg i undersøkelsen.

 

Gjennom denne type undersøkelse finner vi relevant innsikt som gir deg mulighet for å ta tydeligere valg og prioriteringer i din markedsstrategi eller medieplan. Vi finner for eksempel hvilke kunder som er mer opptatt av din merkevare enn konkurrentene. Hva som er driverne for å velge din merkevare og hva som er driverne for å velge konkurrenten. Vi finner også hva som er posisjonen for din merkevare og hva som er ledige posisjoner. Det siste synes vi er spennende da vi ser at en del merkevarer ikke treffer så godt i sin kategori for enkelte målgrupper. Det vil si de som egentlig burde være kunde, men som allikevel velger andre alternativer.

 

Vår erfaring er at denne type problemstilling er minst like aktuelt som før, og at det stadig blir foretatt valg som gjør at man ikke blir spiss nok i markedsføringen. Vi sier ikke at dette er enkelt, men det er relativt overkommelig å gjennomføre denne type undersøkelser og unngå å bare være litt for alle. Det er bedre å være mer for de kundene som din merkevare treffer best.

 

Kontakt oss

Hvis du lurer på hvordan dette gjøres i praksis, ikke nøl med å sende oss en e-post eller ta kontakt på telefon.

Anders@advicia.no
 +47 95 98 25 69

Vollsveien 21
1366 Lysaker